Siirry suoraan sisältöön

Patalupaus

Patalupaus

Suomalaiset ovat olleet innokkaita korttipelien pelaajia aina. Onneksi on olemassa lukemattomasti erilaisia mahtavia korttipelejä, joiden väliltä he voivat valita. Patalupaus on erityisen suosittu tikkipeli monista eri syistä. Aivan kuten pelin nimi vihjaa, pata on erityisen tärkeä maa pelissä, koska se toimii aina valttina.

Patalupaus on varsin yksinkertainen ja nopea tikkipeli. Siitä syystä se on suosittu vaihtoehto monien erilaisten pelaajien keskuudessa. Se on paljon helpompi keskeyttää kuin esimerkiksi pokeri, mikä tekee siitä uskomattoman suositun vaihtoehdon niinä hetkinä, kun pelaaja kaipaa hauskanpitoa. Jos haluat pelata patalupausta ilman tietokoneen apua, tarvitset kuitenkin kolme pelikaveria. Peliä nimittäin pelataan nelinpelinä pareittain.

Patalupautta on pelattu melkein sata vuotta

Todellakin, nykyään patalupausta voidaan pelata myös tietokoneella yksin. Windows teki patalupauksesta kuuluisan vaihtoehdon lisäämällä sen pelattavaksi tietokoneella 1990-luvulla. Tämän jälkeen se on lisätty hyvin monille eri sivustoille, joten monet pääsevät pitämään hauskaa pelaamalla tätä loistavaa peliä.

Peli luotiin alkujaan 1930-luvulla Yhdysvalloissa. Siellä peli tunnetaan nimellä Spades, ja se nousi todella suureen suosioon 1940-luvulla. Peli levisi kaikkialle maailmassa toisen maailmansodan aikana.

Mikä on patalupauksen tavoite?

Kuten sanoimme, patalupaus on eräänlainen tikkipeli. Peliin osallistuu neljä pelaajaa, ja peliä pelataan pareittain. Pelin tarvoitteena on luvata tietty määrä tikkejä, joita pelaaja tulee ottamaan. Sen jälkeen heidän tulee pyrkiä pitämään lupauksensa parinsa kanssa kun kortteja jaetaan.

Kuten monissa muissakin tikkipeleissä, myös patalupauksessa kerätään pisteitä. Pelaajat voivat itse päättää pisteiden määrästä. Kaksisataa pistettä on hyvä vaihtoehto lyhyeen Patalupaus peliin, mutta 500 on kaikista yleisin.

Jako ja panostus

Pelin ensimmäinen jakaja valitaan vetämällä korkein kortti. Tämä pelaaja ei kuitenkaan toimi jakajana kauaa, vaan ensimmäisen jaon jälkeen tämä siirtyy seuraavalle pelaajalle kellon myötä päiväisessä suunnassa. Koko pakka jaetaan kuvapuoli alaspäin yksi kerrallaan. Pelaajat sitten keräävät kätensä.

Kuten sanoimme, pelin päätavoite on luvata, kuinka monta tikkiä he tulevat keräämään. Tämä tapahtuu panostus kierroksella. Pelaaja päättää, kuinka monta tikkiä he pystyvät saamaan. Tämän aloittaa jakajan vasemmalla puolella istuva pelaaja, ja jokainen pelaaja suorittaa tämän omalla vuorollaan. Kun jokainen pelaaja on tehnyt lupauksen eli panostuksen, kierros on pelattu. Jokaisen pelaajan on pakko luvata jotain, vähintään yhden tikin.

Miten patalupausta pelataan?

Kun lupaukset on suoritettu eli panostuskierros on pelattu läpi, itse pelaaminen voi alkaa. Tikkejä kerätään aivan normaalisti, korttien ollen perinteisen arvoisia. Toisin sanoen kakkonen on kaikista pienin kortti pelissä, ja ässä on tietenkin kaikista arvokkain vaihtoehto. Pelin aloittaa jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja, joka ajaa tikkiä. Pelissä on aina valtti, mikä on tietenkin pata, niin kuin pelin nimi vihjaa.

Seuraava pelaaja pyrkii siten jatkamaan. Siinä tapauksessa, että pelaaja ei pysty jatkamaan, hän voi pelata valtin tai asettaa kortin pois. Tikin voittaa se pelaaja, joka on pelannut korkeimman valtin. Jos valttia ei pelattu, se pelaaja joka pelasi suurimman kortin ajetulla maalla voittaa. Peli jatkuu aina siihen asti, kunnes yhdelläkään pelaajalla ei ole kortteja kädessä ja jokainen käsi on kolmentoista tikin arvoinen. Kuten sanoimme Pata on valttia, joten sillä ei voida ajaa, ellei pelaajalla ei yksinkertaisesti ole mitään muuta vaihtoehtoa.

Pisteiden laskeminen

Pisteiden laskeminen ratkaisee sen, kuka voittaa patalupauksen. Pelaaja saa 10 pistettä jokaisesta lupauksesta, jonka hän on saavuttanut. Tämä tarkoittaa sitä, että jos hän on luvannut saavansa kuusi tikkiä, ja hän onnistuu tässä, pelaaja saa 60 pistettä.

Lisäksi pelaaja saa pisteen jokaisesta tikistä, joka menee niin sanotusti yli. Toisin sanoen, jos pelaaja on luvannut saman kuusi tikkiä, mutta onnistuu keräämään kahdeksan tikkiä, hän saa 6 kertaa kymmenen eli 60 pistettä sekä kaksi pistettä kahdesta yli menneestä tikistä. Toisin sanoen hän voi saada 62 pistettä tässä tilanteessa.

Jos pelaaja ei onnistu saavuttamaan lupaustaan, pelaaja ei saa lainkaan pisteitä. Se pelaaja joka saavuttaa ensimmäisenä sovitun pistemäärän, esimerkiksi 200, voittaa pelin. Jos peli meinaa päättyä tasapeliin, pelaajat pelaavat toisiaan vastaan, ratkaisten sen, kuka voittaa koko pelin.

Viimeisimmät uutiset

Seiska

Seiska

Tuppi

Tuppi