Siirry suoraan sisältöön

Pidro

Pidro

Suomessa on monia omassa maassa kehitettyjä pelejä, mutta ne eivät tietenkään ole ainoat vaihtoehdot. Sen lisäksi on pelejä, joilla on pitkä historia ulkomailla, ja ne ovat ajan kanssa siirtyneet myös Suomeen. Yksi näistä peleistä on Pidro, joka on erityisen suosittu Kokkolassa!

Pidro kuuluu tikkipelien kategoriaan. Tikkipelit ovat hyvin suosittuja Suomessa, mikä näkyy kaikkien eri versioiden yleisyydessä. Todellakin, hyvin monet pelaajat ovat innostuneet keräämään tai välttämään tikkejä pelistä riippuen. Mutta minkälainen peli Pidro oikein on? Me tulemme vastaamaan tähän kysymykseen, jotta voit kokeilla tätä hyvin viihdyttävää peliä, seuraavan kerran kun kaipaat hauskanpitoa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kyseessä on nelinpeli, joten tarvitset kolme muuta, joiden kanssa voit pelata tätä hauskaa vaihtoehtoa.

Pidro pelillä on mielenkiintoinen historia

Jotkut korttipelit ovat viihdyttäneet pelaajia jo monien vuosisatojen ajan. Pidro kuuluu selkeästi juuri näihin peleihin. Sitä on pelattu jo jossain muodossa 1600 luvulta lähtien. Nimittäin silloin kehitettiin englantilainen All Fours -korttipelinä, mikä on juuri Pidron takana. Englannista peli levisi ajan kanssa Yhdysvaltoihin, jossa pelin suosio kasvoi hyvin nopeasti.

Pelin siirtyessä Yhdysvaltoihin, siitä kehittyi Pitch niminen versio. Tässä pelissä huutokaupataan oikeus valita valttimaa. Tämän pelin suosio oli niin suuri, että siitä luotiin jopa monia erilaisia versioita. Yksi näistä oli Pitch with fives, joka myöhemmin nimettiin Pedroksi. Pedron saapuessa Suomeen, pelin nimi muuttui Pidroksi. Siitä lähtien se on viihdyttänyt pelaajia, erityisesti Kokkolassa.

Mikä on pelin tavoite?

Pidro on tikkipeli, jota pelataan nelinpelinä pareittain. Siitä syystä tarvitset aina kolme muuta pelaajaa, joiden kanssa voit pitää hauskaa. Pelin tarkoituksena on kerätä pisteitä. Pisteitä kerätään voittamalla pistekortteja Tikissä. Asia, mikä tekee pelistä erikoisen on kuitenkin se, että pelissä pelataan vain valtilla.

Pistekortteja ovat aina valtin ässä, sotilas, kymppi, ja kakkonen. Nämä kortit ovat yhden pisteen arvoisia. Sen lisäksi valtin vitonen on erikoiskortti. Sitä kutsutaan nimellä Pitro, ja se on viiden pisteen arvoinen. Myös toinen samanvärinen vitonen on viiden pisteen arvoinen, siten pelissä on 14 pistettä.

Valtti kakkosen pisteen voittaminen tapahtuu yksinkertaisesti sen mukaan, kenelle kortti jaetaan. Muut pelin pisteet pitää voittaa aina tikeillä. Peliä pelataan vain valteilla, paitsi valtin kanssa samanvärinen vitonen, joka lasketaan myös pistekortiksi. Esimerkiksi, jos ruutu on valttia, hertta vitonen on myös viiden pisteen arvoinen. Korttien arvojärjestys on normaali, eli ässä on korkein ja kakkonen on pienin. Koska peliä pelataan vain valteilla, muut pelaajien kädessä olevat kortit ovat hämäystä varten.

Jako ja Huutaminen

Pelaajille jaetaan yhdeksän korttia, jotka asetetaan kolmen kortin nippuihin. Ne ovat käsi kortteja, jotka saadaan katsoa. Lisäksi pelaajille jaetaan neljä apukortteja, joita ei saa katsoa. Nämä apu kortit jaetaan kuvapuoli alaspäin.

Pidron pelaamiseen kuuluu hyvin olennaisena osana huutaminen. Tällä tarkoitetaan sitä, että joukkueet sanovat, kuinka monta pistettä he saavat maalla, jonka he ovat valinneet. Joukkue ei sano vielä ääneen valitsemaansa maata, vaan pelkästään pisteiden määrän. Pienin huudettava pistemäärä on kuusi, ja korkein on tietenkin 14. Jokainen pelaaja voi huutaa vain kerran, mutta pelaaja voi myös jättää välistä eli passata. Jakajan on pakko huutaa, jos kukaan muu pelaaja ei huuda. Tässä pakkohuuto tilanteessa hänen on huudettava vähintään kuusi pistettä.

Pelaajat voivat myös huutaa 28 pistettä. Tällä tarkoitetaan sitä, että heillä on niin sanotut varmat pisteet. Jos 28 pistettä huudetaan, ja he keräävät kaikki 14 pistettä, pisteet tuplataan. Jakaja voi halutessaan ylittää tämän huudon huutamalla myös 28 pistettä.

Miten Pidroa pelataan

Pelaaja, joka voittaa huudon valitsee maan, jolla pelataan eli valtin. Nyt kaikki pelaajat saavat katsoa, mitä apukortteja heille on jaettu. Pelaajan käteen pitää jäädä kuusi korttia, ja yli jäävät kortit asetetaan pois kuvapuoli alaspäin. Jos käteen jää alle kuusi valtti maan korttia, käsi tulee täyttää muilla korteilla. Jos taas valtti maan kortteja on yli kuusi, kaikki ylimääräiset kortit myydään. Pistekortteja ei saa myydä, eikä kukaan pelaa tällä kierroksella.

Kuten sanoimme aikaisemmin, peliä pelataan pelkästään valtti maan korteilla. Sen takia kaikki muut kädessä olevat kortit ovat hämäystä. Kortit pelataan aina kuvapuoli ylöspäin. Kun pelaaja on pelannut valtti maan kortit loppuun, muut kortit asetetaan yksi pois kerrallaan aina omalla vuorollaan. Se pelaaja, joka on pelannut suurimman valtin, voittaa tikin.

Pistelasku

Pisteiden laskeminen aloitetaan, kun kortit ovat pelattu. Joukkueet keräävät pisteitä aina jokaisesta voittamastaan kortista. Ainoa poikkeus tähän on se, joka on saanut valtti kakkosen. Nimittäin se joukkue, joka pelasi tämän kortin saa pisteen välittömästi. Jos huutanut pari onnistuu huudollaan, pisteet kirjataan. Jos he epäonnistuvat, he eivät saa pisteitä. Se pari joka hävisi huudon, saa silti aina kaikki keräämänsä pisteet.

Pidron voittaa se joukkue, joka on kerännyt ensimmäisenä 62 pistettä. Siinä tapauksessa, että molemmat joukkueet keräävät 62 pistettä samalla kierros määrällä, peli ratkaistaan sillä huutojen koolla. Se joukkue, joka on tehnyt suurimman huudon pelin viimeisellä kierroksella voittaa pelin.

Viimeisimmät uutiset

Seiska

Seiska

Tuppi

Tuppi