Siirry suoraan sisältöön

Herttamisääri

Kiehtovat kasinopelit ja niiden suosion syitä
korttipeli

Jännitystä korttipelissä

Herttamisääri eli Hertta on strateginen, mutta helppo korttipeli neljälle, joka perustuu lähes ainoastaan taitoon pelin luonteesta huolimatta. Pelin tavoitteena on välttää herttojen ja patarouvan saamista. Pelin todellinen jännitys ja monimutkaisuus tulee esiin, kun pelaajat saavuttaa pelissä sellaisen tason, jossa pelaajien ei tarvitse heittää patarouvaa paniikissa pois kädestä ensi tilassa.

Pelissä pärjää pelaaja, jolla on paitsi hyvä kyky järkeillä, mutta myös pelisilmää seurata vastustajien liikkeitä ja ajatuksia. Pelatuista korteista voi nimittäin nähdä monen moista asiaa vastustajan tilanteesta. Tästä syystä se muistuttaa hieman pokeria. Erinomaisesta muistista on myös etua Herttamisäärissä. Tästä syystä ei ole yhtään ihme, että Herttamisäärin tai kansankielellä Hertan ympärille on kerääntynyt jännittäviä tilanteita maailman pelimarkkinoilla.

Hertta tai herttamisääri on varmastikin tuttu melkein kaikille Windows-tietokoneiden käyttäjille, sillä peli on löytynyt tietokonepelinä jo useammasta Windows-versiosta.

Jako ja pelinkulku Herttamisäärissä

Korttipakan kortit jaetaan tasan pelaajien kesken - kullekin pelaajalle 13 korttia. Jokainen pelaaja valitsee käsikorteistaan kolme korttia, jotka annetaan ensimmäisellä kierroksella vasemmalla puolella istuvalle pelaajalle, toisella kierroksella oikealla puolella olevalle pelaajalle, kolmannella kierroksella vastapäätä istuvalle pelaajalle ja neljännellä kierroksella kortteja ei vaihdeta lainkaan. Tämän jälkeen kierto alkaa taas alusta. Kortit annetaan kuvapuoli alaspäin. Saadut kortit saa katsoa vasta, kun on antanut omat korttinsa eteenpäin.

Pelaajalla, jolla on ristikakkonen, aloittaa pelikierroksen ensimmäisen tikin ja kakkonen on pelattava muiden pelaajien pelatessa yhden kortin vuorollaan. Vuorojärjestys etenee vasempaan suuntaan tikin aloittajasta lähtien. Tikkiin pelataan vain yksi kortti ja sen pitää olla samaa maata tikin aloittaneeseen korttiin nähden

Herttamisäärissä pelataan neljän kortin tikkejä. Maata on tunnustettava ja isoimman kortin lyöjä voittaa tikin ja aloittaa seuraavan tikin. Jos ei ole annettua maata, voi lyödä minkä kortin tahansa. Hertalla ei saa aloittaa ennen kuin sitä on sakattu toisesta maasta ajettuun tikkiin. Herttaa saa kuitenkin laittaa, jos kädessä ei ole muita kortteja.

Kun kaikki kortit on pelattu, lasketaan pisteet kullekin pelaajalle ja aloitetaan seuraava kierros.

Pisteiden lasku Herttamisäärissä

Kun kaikki kortit on pelattu, on aika laskea pisteet. Kerätyistä hertoista saa jokaisesta yhden miinuspisteen ja patarouvasta 13 miinuspistettä. Jos pelaajan onnistuu saada kaikki pistekortit (hertat ja patarouvan) yhden kierroksen aikana, hän voi joko lisätä itselleen 26 pluspistettä tai lisätä kaikille muille 26 miinuspistettä eli kyseessä on slammi. Pelin voittaja on se, joka on menettänyt vähiten pisteitä jonkun pelaajan rikkoessa 100 miinuspisteen rajan.

Suomalaiset kasinopelit

Herttamisäärin muunnelmat

Herttamisääristä on olemassa lukuisia muunnelmia, mutta seuraavana listattuna muutama yleisin ja suosituin muunnelma:

  • Omnibus-herttamisäärissä ruutujätkä ja ruutukymppi tuotavat pelaajalle 10 pistettä

  • Paripeli: Herttamisääriä voidaan pelata myös pareittain. Vastakkain istuvat pelaajat ovat parit. Parit keräävät miinuspisteitä joko yhdessä tai erikseen. Ensimmäisessä slammissa voidaan tehdä niin, että kumpikin pelaaja kerää pistekortteja ja parin pelaajat laskevat pisteensä yhteen. Jälkimmäisessä vain toisen pelaajan pitää kerätä pistekortteja, jotta pari saa slammin ja parin pelaajat laskevat pisteensä erikseen ja kun joku on saanut 100 miinuspistettä, niin parin pistemäärä on kummankin pelaajan pisteiden summa

  • Misääriherttamisääri: Muunnelmassa kerätään miinuspisteiden sijaan pisteitä.

  • Perumisherttamisääri on peli 6-10 pelaajalle. Tätä muunnelmaa pelataan kahdella pakalla. Pelissä kortit jaetaan mahdollisimman tasan ja yli jäävät ovat leski, jonka joutuu ottamaan ensimmäisen tikin voittaja. Ensimmäiseen tikkiin ajaa etukäsi. Herttaa saa pelata koska tahansa. Pelin nimi tulee tilanteesta, jossa kaksi pelaajaa pelaa tikkiin saman kortin. Tässä tilanteessa tuplatut kortit ”peruvat” toisensa, eikä kumpikaan voi voittaa tikkiä. Jos kaikki tikkiin pelatut kortit perutaan, kortit jäävät pöytään ja päälle pelataan toinen tikki, jonka voittaja vie kortit. Jos näin käy viimeiselle tikille, niin kortit saa edellisen tikin voittaja.

korttipeli

Herttamisääri-tekniikkojen pääluokat

Herttamisäärin pelaamiseen sisältyy aina yhdistelmä taitoja ja strategioita. Tässä on joitain tärkeimmistä tekniikoiden/strategioista, joita pelissä voidaan käyttää luokista, joita pelaajat usein käyttävät:

1. Syöttöstrategia (Passing strategy): Tämä tarkoittaa, että päätetään, mitkä kortit pelaaja syöttää muille pelaajille kunkin kierroksen alussa. Tavoitteena on yleensä päästä eroon suuren riskin korteista, kuten isot hertat tai patakuningatar.

2. Johtava strategia (Leading strategy): Pelaaja, joka käyttää tätä temppua, päättää, mitä pelitapaa muiden pelaajien on noudatettava. Tikin avaaminen matalalla kortilla tilanteessa, jossa sinulla on monia kortteja, voi olla hyvä tapa noukkia korkeampia kortteja muilta pelaajilta.

3. Seuraa johtajaa strategia. (Following Suite strategy): Kun et voi johtaa/ohjata tikkiä, sinun on seurattava johtavaa korttia, jos mahdollista. Pelattavan kortin valinta voi edellyttää monimutkaisia päätöksiä riskien ja tulosten osalta.

4. Breaking Hearts: Herttoilla ei voi aloittaa ennen kuin ne on "rikottu" tai pelataan toisessa tikissä. Sen päättäminen, milloin ja miten särkeä hertat, voi olla keskeinen strateginen päätös.

5. Shooting the Moon: Tämä riskialtis strategia sisältää yrityksen ottaa kaikki rangaistuskortit, mikä antaa kaikille muille pelaajille 26 rangaistuspistettä, mutta et saa yhtään. Se vaatii huolellista peliä ja vähän onnea.

6. Loppupelistrategia: Kun kierros etenee ja pelaajilla on vähemmän kortteja, strategisista päätöksistä voi tulla sekä tärkeämpiä että monimutkaisempia.

Muista, että parhaat strategiat riippuvat usein tietyistä säännöistä, joilla pelaat, sinulle jaetuista korteista ja muiden pelaajien strategioista. Hyvää pelaamista!

Herttamisäärin suosituimmat näkökulmat

Herttamisääri eli hertta on strateginen, helppo korttipeli neljälle. Se perustuu lähes ainoastaan taitoon pelin luonteesta huolimatta. Pelin todellinen jännitys ja monimutkaisuus tulee esiin, kun saavuttaa pelissä tason, jossa ei tarvitse heittää patarouvaa paniikissa pois kädestä ensi tilassa.

Pelissä pärjää pelaaja, jolla on paitsi hyvä kyky järkeillä, mutta myös pelisilmää seurata vastustajien liikkeitä ja ajatuksia. Pelatuista korteista voi nimittäin nähdä monen moista asiaa vastustajan tilanteesta. Tästä syystä se muistuttaa hieman pokeria. Erinomaisesta muistista on myös etua Herttamisäärissä. Tästä syystä ei ole yhtään ihme, että Herttamisäärin tai kansankielellä Hertan ympärille on kerääntynyt jännittäviä tilanteita maailman pelimarkkinoilla.

Osa pelaajista pitää Herttamisäärin taitovaatimuksia pelin huonona puolena. Puhtaassa taitopelissä heikommat pelaajat kokevat usein toistuvasti harmittavia vastoinkäymisiä, mikä saattaa syödä motivaatiota pelaamisen jatkoon nähden. Heitä on vaikeaa saada takaisin pelin ääreen. Kun pelipöydän äären saadaan kokoon joukko taitavia ja terävämielisiä pelaajia, saattaa pelistä voi tulla hyvinkin kutkuttavan jännittävää seurattavaa.

pelikortti

Usein kysytyt kysymykset

Herttamisääri on helppo, mutta strateginen korttipeli neljälle pelaajalle. Pelissä koetetaan välttää herttakorttien ja patarouvan saamista.

Pelaajat lyövät vuorollaan kortteja tikkiin ja uusimman lyönyt voittaa tikin. Kun kaikki kortit on pelattu, lasketaan pisteet. Pistelaskussa hertoista saa miinuspisteen ja patarouvasta 13 miinuspistettä. Ensimmäisenä 100 miinuspistettä kerännyt on häviäjä ja vähiten miinuspisteitä saanut voittaja.

Herttamisäärissä riittää, että hallitsee pelin säännöt ja omistaa vähän pelisilmää vastustajien liikkeiden ja ajatusten ennakointiin ja seuraamiseen. Pelatuista korteista voi nimittäin nähdä monen moista asiaa vastustajan tilanteesta.