Siirry suoraan sisältöön

Pyramidipasianssi

Kiehtovat kasinopelit ja niiden suosion syitä
Pyramidipasianssi

Pyramidipasianssi on suosittu korttipeli, jota pelataan täydellä 52 kortin pakalla. Pelin tavoitteena on päästä eroon kaikista korteista muodostamalla niistä pareja. Kyseessä on melko haastava, mutta viihdyttävä pasianssi, jonka läpäiseminen vaatii sekä tuuria että taitoa.

Kuinka Pyramidipasianssia pelataan?

Pyramidipasianssia pelataan perinteisellä 52 kortin pakalla. Pelin alussa pelaaja jakaa 28 korttia pyramidin muotoiseen asetelmaan ja asettaa loput kortit eteensä kääntöpakaksi, jota hyödynnetään pelin aikana. Pelin tavoitteena on poistaa pyramidista kortteja pareittain. Tämä tapahtuu muodostamalla pareja, joiden yhteissumma on 13. Kuningas on pelin korkea-arvoisin kortti, joka yksinään on 13 arvoinen. Se voidaankin poistaa pelistä yksin. Ässä on puolestaan matala-arvoisin kortti. Pareja muodostetaan sekä pyramidin vapaista korteista että kääntöpakan korteista. Peli menee läpi, jos pelaaja onnistuu pääsemään eroon kaikista korteista.

Pyramidipasianssi säännöt

  1. Pyramidi on melko vaikeasti läpäistävä pasianssi, mutta sen säännöt ovat kuitenkin suhteellisen yksinkertaiset. Tässä ne tulevat:

    1. Pyramidia pelataan 52 kortin pakalla yksinpelinä.

    2. Aluksi 28 korttia jaetaan pyramidin muotoon. Kortit laitetaan kuvapuoli alaspäin alinta riviä lukuunottamatta, jonka kortit käännetään kuvapuoli ylöspäin. Nämä kortit ovat vapaita, ja ne voidaan pelata tilaisuuden tullen.

    3. Loput kortit laitetaan kääntöpakaksi.

    4. Peli alkaa. Pelaaja pyrkii muodostamaan pareja, joiden yhteissumma on 13. Pareja voidaan muodostaa sekä pyramidin että kääntöpakan kortteja käyttämällä.

    5. Jos kääntöpakan korttia ei voida pelata, se siirretään poistopakkaan.

    6. Poistopakan päälimmäinen kortti pidetään aina kuvapuoli ylöspäin, sillä myös se voidaan hyödyntää parien muodostamisessa.

    7. Kuninkaan arvo on 13, ja se voidaan kääntää yksin. Muut kortit ainoastaan pareissa. Ässä on matalin kortti, ja se kääntyy yhdessä kuningattaren kanssa.

    8. Peliä jatketaan siihen asti, kunnes pelaaja saavuttaa pyramidin huipun, tai kääntöpakka on käyty läpi eikä tarjolla ole enää mahdollisia pareja.

    9. Pyramidipasianssi päättyy voittoon, jos pelaaja onnistuu kääntämään kaikki kortit pois. Muussa tapauksessa hän häviää pelin.

Pyramidipasianssi

Kuinka peli etenee?

Alussa tehdään pelivalmistelut, eli asetetaan kortit oikeaan muodostelmaan. Kun nämä on tehty, peli alkaa. Peli etenee muodostamalla pareja, joiden summa on yhteensä 13. Kuninkaan voi poistaa yksin. Näitä pareja voi syntyä sekä pyramidin, kääntöpakan kuin myös poistopakan päällimmäisestä kortista. Pyramidista voi kuitenkin poistaa ainoastaan vapaana olevia kortteja eli niitä, jotka ovat kuvapuoli ylöspäin. Alla olevia kortteja käännetään mukaan peliin sitä mukaa, kun ne vapautuvat päällään olevista korteista.

Kääntöpakasta pelaaja voi kääntää mukaan aina yhden kortin, jos hänellä ei ole toimivia siirtoja tarjolla. Jos tämä kortti ei kuitenkaan auta parin muodostamisessa, siirretään se poistopakkaan kuvapuoli ylöspäin. Poistopakan päälimmäinen kortti on myös mukana pelissä, ja sitä voidaan myös käyttää parien muodostamiseen. Kun pari on syntynyt, poistuu se pelistä eikä paritettuja kortteja ole mahdollista käyttää uudelleen.

Peliä jatketaan samaa rataa, kunnes kaikki pyramidin ja kääntöpakan kortit on saatu pelattua. Jos kaikki kortit on saatu käännettyä pois pelistä, tarkoittaa se sitä, että pasianssi on mennyt läpi. Jos peliin puolestaan jää kortteja, on se hävitty.

korttipeli

Kuvakorttien arvot

Pyramidipasianssissa kuningas on kaikista korkea-arvoisin kortti, ja sen arvo on 13. Sitä seuraavat kuningatar (12) ja jätkä (11). Ässä on puolestaan pelin alhaisin kortti, ja se on arvoltaan yhden pisteen veroinen. Ässä siis kaatuu yhdessä kuningattaren kanssa.

Pelin historiasta lyhyesti

Pyramidia on pelattu jo pitkään, mutta mitään aivan tarkkaa tietoa sen synnystä ei kuitenkaan ole saatavilla. On kuitenkin arvioitu, että tämän pasianssin ensimmäiset variaatiot olisivat syntyneet jo 1700- tai 1800-luvun aikana. Joidenkin huhujen mukaan itse Napoléon Bonaparte olisi pelannut pyramidin ensimmäisiä versioita St. Helenan saarella vuonna 1816. Totta tai tarua, ainakin varmaa on se, että pyramidipasianssin ensimmäinen tietokoneversio tuli markkinoille vuonna 1990. Tällöin Microsoft julkaisi kyseisen pelin osana Windows-käyttöjärjestelmäänsä.

Kuinka voin läpäistä Pyramidipasianssin?

Pyramidi on melko vaikeasti läpäistävä pasianssi. Sen läpäiseminen on yhdistelmä tuuria, taitoa ja strategiaa. Korttien järjestys on tottakai täysin sattumanvarainen, eikä siihen voi itse vaikuttaa. Harkitsemalla omia siirtoja tarkasti voit kuitenkin omalta osaltasi myös vaikuttaa pelin lopputulokseen, vaikka ihan kaikkia muodostelmia ei olekaan mahdollista päästä läpi. Kannattaa miettiä tarkasti, mitkä kortit kannattaa pelata heti pois, ja mitä kannattaa ehkä pitää pelissä mukana.

Todennäköisyydet

Tässä korttipelissä on monia mahdollisia lopputuloksia. Pelin tiukimpia sääntöjä käyttämällä pyramidin todennäköisyys on noin 1:50. Kyseessä on melko hankala peli, jonka parissa kaikkia muodostelmia ei ole mahdollista ratkaista.

Parhaat vinkit

Pyramidin pelaamiseen voidaan hyödyntää tiettyjä hyväksi todettuja vinkkejä, vaikka tuurilla onkin iso rooli tässä pelissä. Et nimittäin voi itse vaikuttaa korttien järjestykseen. Voittomahdollisuuksien kasvattamiseksi kannattaa aina tilaisuuden tullen kääntää kuninkaat pois pelistä, jotta ne eivät turhaan tuki pelialustaa, ja saat vapautettua muita kortteja mukaan peliin.

Muodostettavia pareja kannattaa miettiä rauhassa. Jos mahdollisia pareja on useampia, valitse sellaiset parit, jotka vapauttavat peliin eniten kortteja. Kääntöpakkaa käytettäessä kannattaa aina ensin siirtää käännetty kortti poistopakan päälimmäiseksi, vaikka se voitaisiinkin pelata. Näin tekemällä pääset vielä kurkistamaan seuraavan kortin, menettämättä kuitenkaan tilaisuutta pelata tätä kyseistä korttia. Tästä siirrosta on siis enemmänkin hyötyä kuin haittaa, sillä voi olla, että kääntöpakan seuraava kortti muuttaakin pelistrategiasi tyystin.

Kannattaa myös pitää silmällä jo pelattuja kortteja, jotta tiedät millaisia pareja sinun on vielä kyettävä muodostamaan. Tämä auttaa päättämään, mitkä kortit kannattaa pelata, ja mitkä olisi hyvä pitää vielä mukana pelissä.

Herttamisääri

Pisteiden laskeminen

Tyypillisesti pyramidin pisteet lasketaan pelistä poistettujen korttien perusteella (jos niitä lasketaan lainkaan). Pyramidipasianssi päättyy joko voittoon tai tappioon riippuen siitä, saako pelaaja poistettua kaikki kortit vai ei. Pelin perinteisessä versiossa voittoon vaaditaan, että sekä pyramidin ja kääntöpakan kortit on saatu käytettyä. Pelkkä pyramidin tyhjentäminen ei siis riitä.

Pyramidipasianssi muunnelmia

Kuten monista muistakin korttipeleistä, myös pyramidipasianssista löytyy useita erilaisia muunnelmia. On olemassa esimerkiksi helpotettuja muunnelmia, joista yhdessä vain pyramidin kortit on saatava poistettua ja toisessa kääntöpakkaa saadaan käydä läpi useampia kertoja. Jos taas kaipaa hieman lisää haastetta, voi pelata vaikkapa kolmiota. Tämä on pyramidin muunnelma, jossa pyramidi on asetettu toisinpäin, eli alussa vapaana on vain yksi kortti. Pelin erilaiset muunnelmat tekevät siitä monipuolisemman ja tarjoavat kaivattua helpotusta tai haastetta riippuen siitä, millaista peliä pelaaja suosii.

korttipeli

Yhteenveto

Pyramidi on todella suosittu pasianssi, jolla on pitkä historia. Tämä peli tarjoaa haastetta ja laittaa älynystyrät raksuttamaan, sillä pelin läpäiseminen vaatii sekä tuuria että taitoa, hyvää pelistrategiaa unohtamatta. Vaikka peli itsessään onkin melko haastava, on sen säännöt todella helppo oppia, sillä ne ovat melko yksinkertaiset. Tähän peliin saadaan sekä helpotusta että lisähaastetta erilaisten muunnelmien avustuksella, minkä ansiosta pyramidipasianssi sopiikin moneen eri makuun.