Onko pokeri ja muut kasinopelit tullut koluttua jo läpi? Olisiko tullut aika kokeilla uutta korttipeliä, jossa panostamisen ja bluffaamisen sijaan voittaja ratkeaa saumattoman yhteistyön ja veitsenterävän analysoinnin seurauksena? Tällöin kannattaa tutustua todelliseen seurapelien klassikkoon eli bridgeen.
Bridgeä pidetään pokerin ohella toisena kaikkein arvostetuimpana korttipelinä. Se onkin levinnyt maailman jokaiseen kolkkaan, ja sillä on suuri ja aktiivinen pelaajayhteisö. Vaikka pelillä on maine vanhojen rouvien iltapäiväviihteenä, siitä nauttivat kaikki korttipelien ystävät. Esimerkiksi casino.io rahapelien ystävät voivat olla varmoja, että bridge tarjoaa heille rentouttavia ja jännittäviä pelihetkiä.
Bridge – Tikkipelien kuningas
Korttipelit jaetaan yleensä muutamaan eri kategoriaan niiden tavoitteiden ja perusideoiden perusteella. Bridge edustaa näistä kategorioista tikkipelejä. Jotta bridgen aloittaminen olisi helpompaa, on ensin syytä käyttää muutama hetki tikkipeleihin perehtymiseen.
Tikkipelit ovat vanha ja perinteinen eurooppalainen korttipelien muoto. Niissä kortit jaetaan pelaajille tasan. Pelaajat pelaavat vuorollaan yhden kortin. Yhtä kierrosta, jolla kaikki pelaajat lyövät yhden kortin, kutsutaan tikiksi. Pelaajat pyrkivät voittamaan tikin pelaamalla kortin, joka sopii tilanteeseen parhaiten. Pelaaja tai joukkue, joka on kerännyt eniten tikkejä voittaa pelin.
Bridge on tyypillinen tikkipeli. Sitä pelataan perinteisellä eurooppalaisella 52 kortin pakalla. Jokaisessa jaossa pelaajille jaetaan 13 korttia. Jokaisella kierroksella pelataan yksi kortti. Tikin voittaa arvokkaimman kortin pelannut pelaaja. Jaon päätteeksi tikit pisteytetään sääntöjen mukaisesti.
Pelin tavoite
Kuten edellisessä kappaleessa mainittiin, pelin tavoitteena on voittaa tikkejä pelaamalla arvokkain kortti. Bridgeä pelataan pareittain. Parit, bridgetermein puolueet, kilpailevat vain toisiaan vastaan, ja hyvä yhteistyö oman parin kanssa on avain menestykseen.
Bridgessä jokaiselle pelaajalle jaetaan 13 korttia. Näin ollen yhdessä jaossa on 13 kierrosta, eli siinä pelataan 13 tikkiä. Ennen tikkien pelaamista on tarjouskierros. Tarjouksilla tarkoitetaan parien tekemiä lupauksia siitä, kuinka monta tikkiä ne tulevat jaossa voittamaan. Tarjouskierroksen voittaneesta pelaajasta tulee pelinviejä. Tämän pari ei osallistu jakoon aktiivisesti, vaan pelinviejä pelaa myös hänen korteillaan. Tätä lepäävää pelaajaa nimitetään pöydäksi tai puu-ukoksi. Toinen pari on jaossa puolustajien roolissa. Puolustava pari yrittää estää pelinviejää täyttämään lupauksensa.
Bridgen alkuasetelma pähkinänkuoressa:
- Tarjouskierroksen voittanut pelaaja on pelinviejä, joka pyrkii voittamaan lupaamansa määrän tikkejä.
- Pelinviejän pari on lepovuorossa. Tämä asettaa korttinsa pöytään avoimena kaikkien nähtäville. Pelinviejä pelaa myös parinsa kortit.
- Puolustava pari yrittää estää peliviejää täyttämään tarjouskierroksella tekemänsä lupauksen voitettujen tikkien määrästä.
Tarjouskierros
Tarjouskierros on oleellinen osa bridgen syvintä olemusta. Se tekee bridgestä varsin omaleimaisen pelin, ja korostaa sen strategista ja analyyttistä luonnetta. Tarjouskierros mahdollistaa myös parin keskinäisen kommunikoinnin. Tämä ei tietenkään tapahdu puhuen, vaan hienovaraisin vihjein. Kommunikoinnin opettelu vaatii kuitenkin pitkää pelikokemusta, sekä oman parin pelitapojen läpikotaista tuntemusta.
Tarjouskierros alkaa, kun kortit on jaettu. Jakaja tekee ensimmäisen tarjouksen. Tarjouksella kerrotaan, kuinka monta tikkiä pari aikoo voittaa, ja mitä valttimaata käyttäen. Tarjouksissa kerrotaan aina sekä luku että maa seuraavaan tapaan:
- ”3 risti”: Pari lupaa voittavansa kolme tikkiä yli kuuden, eli yhteensä yhdeksän tikkiä. Jos tarjous jää voimaan, risti on tikin valttimaa.
Tarjouksen voi korottaa tikkien määrään perustuen esimerkiksi ”5 ristiä”, tai maahan perustuen: ”3 herttaa”.
Yhteensä jaossa pelataan 13 tikkiä. Esimerkkitapauksen pari lupautuu voittamaan siis vähintään 9 tikkiä.
Ensimmäisen tarjouksen jälkeen jokainen pelaaja voi vuorollaan korottaa tarjousta tai passata. Tarjousta voi korottaa sekä tikkien lukumäärällä että valttimaalla.
Korottamisen ja passaamisen lisäksi tarjouksen voi myös kahdentaa, ja kahdennetun tarjouksen voi vastakahdentaa. Kahdentamisella tarkoitetaan pelin arvon tuplaamista.
Jos pelaaja tarjoaa parinsa voittavan 12 tikkiä, tarjousta kutsutaan pikkuslammiksi. Tämän saavuttamisesta palkitaan pisteidenlaskutilanteessa lisäpistein. Jos pelaaja lupaa parinsa voittavan kaikki 13 tikkiä, tätä kutsutaan isoslammiksi. Tästä saa vielä suuremman pisteen. Näistä slammipeleistä on kuitenkin ilmoitettava tarjouskierroksen aikana. Muuten niistä ei saa erillistä lisäbonusta.
Tarjouskierros jatkuu siihen asti, kunnes kolme pelaajaa on passannut peräjälkeen. Tämän jälkeen korkein tarjous jää voimaan, sen tehneestä pelaajasta tulee pelinviejä ja pelaaminen alkaa.
Valttimaa
Tarjouskierroksella päätetään myös tikissä käytettävä valttimaa. Tätä maata edustavat kortit ovat valttikortteja, jotka ovat muiden maiden kortteja arvokkaampia. Maiden arvojärjestys tarjouksissa on seuraava suurimmasta pienimpään:
- Pata
- Hertta
- Risti
- Ruutu
Valttikortteja pelataan tavallisten korttien tapaan. Niiden arvo kuitenkin yrittää muiden maiden arvon. Tätä havainnollistetaan myöhemmin pelin kulkua käsittelevässä osiossa.
Jako voidaan pelata myös ilman erillistä valttimaata. Tällaista peliä kutsutaan sangiksi. Pelaaja voi tarjota sangipeliä samalla tavalla, kuin esimerkiksi herttapeliä. Sangin arvo tarjouskierroksella on suurempi kuin millään maalla.
Pelin kulku
Kun tarjouskierros on päättynyt, pelaajat on jaettu pelinviejä, puu-ukon ja puolustajien rooleihin. Lisäksi pelaajat tietävät pelinviejän tikkitavoitteen sekä jaossa käytettävän valttimaan. Pelaamisen aluksi puu-ukko, eli pelinviejän pari, paljastaa kaikki korttinsa pöydälle.
Pelinviejän vasemmalla puolella istuva pelaaja aloittaa ensimmäiseen tikkiin ajamisen ja pelaa ensimmäisen kortin kädestään. Pelaaja voi pelata minkä tahansa kortin. Tämän jälkeen pelaajat ajavat vuorollaan tikkiin, ja pelaavat yhden kortin. Tavoitteena on pelata arvokkain kortti, joka voittaa tikin. Pelaajan on lähtökohtaisesti pelattava kädestään kortti, joka on samaa maata, kuin ensimmäinen kortti. Näin esimerkiksi ristikolmosen päälle on pelattava pelkkiä ristikortteja. Arvokkaimman ristikortin pelannut pelaaja voittaa tikin.
Jos pelaajalla ei ole kädessään yhtään ristikorttia, tämä voi pelata vapaavalintaisen kortin. Jos jaon valttimaana on esimerkiksi ruutu, pelaaja voi voittaa tikin pelaamalla ruutukortin. Tilanteessa, jossa useampi pelaaja pelaa valttimaan kortin, suuriarvoisimman kortin pelannut voittaa koko tikin.
Tikkejä pelataan samaan tapaan siihen asti, kunnes kortit ovat loppuneet. Tikin voittaja ajaa aina ensimmäisenä seuraavaan tikkiin. Kun kaikki 13 tikkiä on pelattu, on pisteidenlaskun aika.
Pisteidenlasku
Jokaisen jaon jälkeen lasketaan pisteet. Pelaamista jatketaan siihen asti, kunnes toinen pareista on saanut viivan alle 100 pistettä. Tähän päättyy ensimmäinen peli. Bridgepeli koostuu kolmesta pelistä. Viimeisen pelin päätteeksi kaikkien pelien pisteet lasketaan yhteen, ja eniten pisteitä saanut pari voittaa.
Bridgessä jaetaan pisteitä sekä viivan ylle että viivan alle. Viivan alle merkityillä pisteillä voitetaan kolme erillistä peliä. Kokonaispisteillä sen sijaan voitetaan kolmesta pelistä koostuva kokonaispeli.
Bridgessä pisteitä jaetaan seuraavaan tapaan:
Tikki:
- 30, jos valttimaana on hertta tai pata.
- 20, jos valttimaana on risti tai ruutu.
- 40 ensimmäisestä sangitikistä, 30 muista sangitikeistä.
Kahdentaminen ja vastakahdentaminen tuplaavat sekä nelinkertaistavat tikkien pistearvot.
Tikeistä saadut pisteet menevät viivan alle. Poikkeuksen tähän tekevät ylitikit, eli alkuperäisen tarjouksen ylittävät tikit. Ne kirjataan viivan alle.
Onnistuneista slammeista annetaan 500 ja 1000 pistettä.
Pieti, eli puuttuva tikki. Jos pelinviejä lupaa 8 tikkiä, mutta saa vain 6, tämä merkitsee kahta pietiä. Jokaisesta pietistä merkitään puolustajille 50 pistettä viivan ylle.
Kaiken kaikkiaan bridgen pisteytys on varsin monimutkainen kokonaisuus, johon on syytä tutustua tarkemmin. Tikkien ja pietien ymmärtäminen riittää kuitenkin pelaamisen aloittamiseen.